You need to enable JavaScript to run this app.
۱۲ نمونه بیلبورد خلاقانه تبلیغاتی برای ایده 

۱۲ نمونه بیلبورد خلاقانه تبلیغاتی برای ایده 

تبلیغات محیطی یکی از معدود قالب‌های تبلیغاتی سنتی هست که هنوز هم پرطرفداره و حتی کارشناس‌های این حوزه برای افزایش جذابیت اون تبلیغات از فناوری‌های دیجیتال مثل صفحه‌های نمایش و واقعیت افزوده هم استفاده می‌کنن. معروف‌ترین رسانه در تبلیغات محیطی بیلبوردها هستن که طراحی خلاقانه اون‌ها نقش مهمی در میزان تاثیرگذاری‌شون بر مخاطب داره.

به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به معرفی و بررسی اصول طراحی بیلبورد خلاقانه و چند نمونه از بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه بپردازیم تا شما هم بتونید از مزایای این نوع تبلیغات بهره‌مند بشید.

اصول طراحی بیلبورد خلاقانه

طراحی بیلبورد خلاقانه

وقتی هدف از تبلیغات، ایجاد سروصدا در جامعه و برندینگ باشه، تبلیغات محیطی اولین گزینه‌ای هست که به ذهن مدیران بازاریابی شرکت‌های بزرگ می‌رسه. در بین انواع تبلیغات محیطی هم میشه گفت که بیلبوردهای تبلیغاتی پرطرفدارترین و البته گرون‌ترین رسانه هستن. بیلبوردهای تبلیغاتی معمولا در مناطقی قرار دارن که یا ترافیک عابر پیاده در اون‌ها زیاده یا ماشین‌های زیادی از اون‌جا رد میشن. با توجه به قیمت بالای جایگاه‌های تبلیغات بیلبوردی بهتره موقع انتخاب جایگاه و طراحی بیلبورد به یک سری اصول کلی مثل ترافیک مناسب مسیر، قابلیت دیده شدن بیلبورد، تناسب ابعاد بیلبورد و میزان متن اون با سرعت عبور ماشین‌ها و عابرین پیاده توجه داشته باشید. اما علاوه‌براین باید سعی کنید با طراحی بیلبورد خلاقانه بیشترین تاثیرگذاری رو روی مخاطبین خودتون داشته باشید. در ادامه این بخش با سه اصل در طراحی خلاقانه بیلبوردهای تبلیغاتی آشنا می‌شیم.

۱) بیلبورد خلاقانه خود رو ساده نگه دارید

داشتن یک قاب تبلیغاتی بزرگتر به این معنی نیست که می‌تونید اطلاعات بیشتری رو در اون جا بدید. بیلبوردهای تبلیغاتی مثل سایر انواع تبلیغات محیطی باید جوری باشن که در حرکت هم قابل دیدن باشن. سرنشین یک خودرو متوسط حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه برای مشاهده بیلبورد شما فرصت داره. در نتیجه هرچه پیام شما در بیلبورد ساده‌تر و کوتاه‌تر باشه، به خاطر سپردن اون برای مخاطبین هم راحت‌تره و در نتیجه احتمال موفقیت شما در جذب مشتری بیشتره. 

یک استاندارد در تبلیغات محیطی برای تبلیغ روی بیلبوردهای ایستا گرفته تا تبلیغ روی بدنه وسایل نقلیه مختلف مثل قطار و اتوبوس میگه که نباید بیش از ۷ کلمه متن در آگهی شما وجود داشته باشه و حتما باید از فونت‌هایی استفاده کنید که هم خوانا هستند و هم به اندازه کافی بزرگ. همچنین باید توجه داشته باشید که برای متن و پس‌زمینه از رنگ‌های متضاد استفاده کنید. 

برای انتقال پیامتون از یک متن تبلیغاتی کوتاه و به‌یادماندنی استفاده کنید. پیامتون رو به اختصار ولی واضح بیان کنید و به هیچ وجه چند پیام رو در یک بیلبورد تبلیغاتی قرار ندید. آیا محصول یا خدمت شما مزایای زیادی داره که می‌خواهید همه اون‌ها رو به مشتری اعلام کنید؟ برای این کار باید به استفاده از چند بیلبورد متفاوت فکر کنید و مجموعه‌ای از تبلیغات ایجاد کنید که سبکی مشابه هم دارن و پیام‌های مختلفی رو به مخاطبین منتقل می‌کنن.

۲) بزرگ فکر کنید

بیلبورد های تبلیغاتی خلاقانه الزامات خاص خودشون رو دارن و نمیشه از اصول رسانه‌های دیگه مثل تبلیغات دیجیتال برای اون‌ها استفاده کرد. نکته کلیدی در طراحی خلاقانه بیلبوردها توجه به اندازه و محل قرارگیری پیام اصلی و همچنین استفاده متعادل از تصاویر، متن تبلیغاتی و فضای خالی هست.

بیلبوردهای تبلیغاتی باید از فاصله ۱۵۰ متری یا بیشتر دیده بشن. فاصله بین کلمات و خطوط باید به قدری زیاد باشه که متن تبلیغاتی از فاصله دور خونده بشه. در طراحی گرافیکی بیلبورد از رنگ‌های روشن و تصاویر برجسته استفاده کنید تا نظر مخاطب رو به بیلبورد جلب کنید. استفاده درست و به‌جا از رنگ‌های متضاد هم می‌تونه موثر باشه. به‌علاوه توصیه میشه که برای تاثیرگذاری بیشتر از پس‌زمینه‌های ساده استفاده کنید با توجه مخاطب بیشتر به پیام اصلی جلب بشه. در طراحی بیلبورد خلاقانه باید شلوغی بیش از حد اجتناب کنید، پس بهتره فقط از یک تصویر بزرگ استفاده کنید. این کار باعث میشه بیلبوردتون تاثیرگذاری بیشتری نسبت به حالتی داشته باشه که چند تصویر مختلف در اون وجود داره.

۳) به تاثیر موقعیت مکانی جایگاه تبلیغاتی توجه داشته باشید

بیلبورد تبلیغاتی کنار اتوبان جای مناسبی برای معرفی کد دستوری USSD، قرار دادن کیوآرکد یا نوشتن آدرس‌های اینترنتی طولانی نیست. باز هم یادآوری می‌کنیم شما برای جلب نظر و تعامل با مخاطبین تنها چند ثانیه فرصت دارید. برای بالا بردن احتمال اقدام، ایده‌ای خلاقانه داشته باشید و یک شعار تبلیغاتی یا پیامی با تاثیرگذاری بالا مطرح کنید که مخاطبین اون رو به خاطر بسپارن. 

اصلا لازم نیست اطلاعات تماس مثل شماره تلفن یا آدرس رو در بیلبورد درج کنید. اگر تبلیغات شما به اندازه کافی تاثیرگذار و خلاقانه باشه، کاربران حتما اسم شما رو در اینترنت جستجو می‌کنن و حتی شاید در شبکه‌های اجتماعی در مورد اون بحث و تبادل نظر کنن.

ه‌طور کلی توجه کنید که علاوه بر پیام خلاقانه جایگاه تبلیغاتی هم تاثیر زیادی روی تاثیرگذاری تبلیغات بیلبوردی داره. استفاده موثر از موقعیت مکانی جایگاه تبلیغاتی حتی می‌تونه خودش هم یک ایده بیلبورد خلاقانه باشه. 

برای آشنایی بیشتر با ایده‌های مختلف، نمونه بیلبوردهای خلاقانه معرفی شده در بخش بعدی رو بررسی کنید.

چند نمونه از بیلبورد های تبلیغاتی خلاقانه ایرانی و خارجی

برای موفقیت در طراحی تبلیغات بیلبورد خلاقانه بهتره نمونه‌های معروف و موفق رو بررسی کنید. به همین دلیل و برای کمک به شما برای ایده‌پردازی در این بخش از مقاله چند تا از بهترین و خلاقانه‌ترین بیلبوردهای ایرانی و خارجی رو معرفی می‌کنیم.

بیلبورد خلاقانه کلستون

بیلبورد خلاقانه برند کلستون

در طراحی خلاقانه و نوآورانه این بلیبورد تبلیغاتی از پرتره یک خانم و نمایش موها به صورت فضای خالی و تضاد رنگ طبیعت پشت اون با بیلبورد برای تاکید روی طبیعی بودن رنگ موی این برند استفاده شده.

مک دونالد

بیلبورد مک دونالد 1

بیلبورد خلاقانه مک دونالد خیلی ساده همیشه در دسترس بودن مک دونالد رو برجسته کرده و به نمایش می‌ذاره.

مک دونالد و استفاده خلاقانه از موقعیت مکانی بیلبورد

بیلبورد مک دونالد 2

این بیلبورد به زیبایی و با استفاده از لوگوی مک دونالد مسیر دسترسی به نزدیکترین شعبه این رستوران زنجیره‌ای رو به خودروهای عبوری نشون میده. 

KFC

بیلبورد KFC

این بیلبورد خلاقانه از KFC با نمایش حرارت اگزوز ماشین مسابقه‌ای به صورت مرغ سوخاری از بیانی استعاری استفاده می‌کنه تا بگه که مرغ سوخاری تند و داغ این رستوران باعث قهرمانی شما میشه.

چیپوتل

بیلبورد خلاقانه چیپوتیل

گاهی اوقات شما فقط باید مهم‎ترین کلمات رو برجسته کنید تا پیامتون واضح‌تر بشه. این بیلبورد خلاقانه نشون میده که با توجه به اصل کوتاه بودن پیام میشه حتی از متن طولانی هم روی بیلبورد استفاده کرد!!!

جاروبرقی Miele

تبلیغات جاروبرقی Miele

این بیلبورد خلاقانه، قدرت مکش جاروبرقی Miele S8 رو نشون میده؛ تمام اتومبیل‌هایی که به داخل تونل می‌رن در واقع در اثر قدرت مکندگی این جاروبرقی مکیده می‌شن!

رنگ برگر

بیلبورد برند رنگ برگر

این بیلبورد خلاقانه برای تبلیغ رنگ‌های برگر که تاکیدش روی طبیعی بودن رنگ‌هاشه. گوشه بیلبورد جوری طراحی شده که منظره پشت بیلبورد رو نشون میده و در نتیجه رنگش همیشه طبیعیه.

مرکز تناسب اندام سیلبرمن

 بیلبورد سیلبرمن

این بیلبورد تصویر یک مشتری بالقوه رو نشون میده که باید سریع به این باشگاه مراجعه کنه.

ماموت

بیلبورد خلاق ماموت

این بیلبورد یک اسکی‌باز رو کنار اتوبان و در حال اسکی روی کوه ماموت نشون میده! این بیلبورد تبلیغاتی برای معرفی یک پیست اسکی در کالیفرنیاست که با طراحی عجیبش نظرها رو به خودش جلب می‌کنه.

تبلیغ برای بستن کمربند ایمنی توسط سرنشین‌های عقب خودرو

بیلبورد اهمیت بستن کمربند ایمنی

این بیلبورد خلاقانه مردی رو نشون می‌ده که کمربند ایمنی رو نبسته و در صندلی عقب نشسته. برای برجسته کردن اهمیت کمربند ایمنی صندلی عقب خودرو، این مرد به یک سازه شبیه تیرکمون دستی متصله که هر لحظه ممکنه باعث بشه این مرد به جلو پرتاب بشه.

بیلبورد خلاقانه تپسی

بیلبورد تپسی

یک ایده بیلبورد خلاقانه می‌تونه استفاده از کنایه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات معروف باشه. کاری که تپسی به زیبایی انجامش داده. 

تبلیغات بیلبوردی جالب کاله

کاله

یک نمونه دیگه از بیلبوردهای خلاقانه ایرانی بلیبورد کاله است که با ایجاد ایهام تصویری-کلامی بین شیر (حیوان؛ معروف به قدرت) و شیر (نوشیدنی لبنی)، سالم و با کیفیت بودن محصولات خودش رو به رخ کشیده.

سخن پایانی

بیلبوردها یکی از موثرترین و البته گرون‌ترین رسانه‌های تبلیغات محیطی هستند که در صورت طراحی مناسب می‌تونن سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی هم ایجاد کنن. به همین دلیل باید به اصول طراحی بیلبورد خلاقانه توجه ویژه داشته باشید. ما در این مقاله علاوه بر معرفی این اصول به چند نمونه موفق و معروف از بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه ایرانی و خارجی هم اشاره کردیم. شما با توجه به اصول طراحی خلاقانه بیلبورد می‌تونید از بیلبوردهای تبلیغاتی خودتون بیشترین بازگشت سرمایه رو داشته باشید.

کسب‌وکارها در بهترینو ماهانه توسط بیش از ۵ میلیون مشتری دیده می‌شوند