You need to enable JavaScript to run this app.
تبلیغات چیست؟

تبلیغات چیست؟ معرفی انواع تبلیغات موثر در ۲۰۲۳

تبلیغات به شرکت‌ها کمک می‌کنه ارتباط بهتری با مخاطبان خودشون برقرار کنن. با استفاده از تبلیغات می‌تونید محصولات و خدمات جدیدتون رو بهتر و موثرتر معرفی کنید. اما شاید براتون سوال پیش اومده باشه که بگید اصلا تبلیغات چیست؟ و چه شکل‌هایی داره؟

در این مطلب، انواع تبلیغات در سال ۲۰۲۳ رو از روش‌های سنتی گرفته تا بازاریابی آنلاین با هم مرور می‌کنیم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات

تبلیغات یک ابزار بازاریابیه که شرکت‌ها و سازمان‌ها از اون برای معرفی یا فروش محصولات و خدمات خودشون به مشتریان جدید استفاده می‌کنن. تبلیغات اصلی‌ترین جزء استراتژی بازاریابی محسوب میشه و می‌تونه شکل‌های مختلفی داشته باشه؛ از تبلیغات چاپی در مجله و روزنامه گرفته تا تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و تبلیغات محیطی مثل بیلبوردها. به‌لطف فناوری‌های جدید، روش‌های نوین تبلیغات هم در دسترس شرکت‌ها قرار گرفتن که از این بین میشه به ایمیل مارکتینگ، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال در موتورهای جست‌وجو اشاره کرد.

بازاریابی در برابر تبلیغات

حالا که متوجه شدیم تبلیغات چیست؟ بهتره موضوعی رو که برای خیلی‌ها گمراه‌کننده‌ست باز کنیم. تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیه؟ اگرچه خیلی مواقع این اصطلاحات رو به‌جای هم به‌کار می‌بریم، اما این دو در واقع تعاریف متفاوتی دارن. بازاریابی شامل پژوهش، توسعه و پیاده کردن استراتژی‌هایی مشخص برای ایجاد کمپین‌هایی میشه که هدف اون‌ها افزایش آگاهی از برند و افزایش درآمده. اما راهبرد تبلیغاتی جزئی از کمپین بازاریابی هست. تبلیغات از طریق چند پلتفرم مختلف به اطلاع‌رسانی در مورد برند و محصولات شرکت به مشتریان جدید کمک می‌کنه.

۶ روش سنتی تبلیغات

انواع تبلیغات سنتی

انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارن که هرکدوم بخشی از راهبرد جذب مشتری رو پیش می‌برن. بعضی از محبوب‌ترین روش‌های سنتی تبلیغات رو با هم مرور کنیم.

۱. تبلیغات پخش

تبلیغات در تلویزیون و رادیو، شکل‌هایی از تبلیغات رسانه‌ای هستن که با عنوان تبلیغات پخش (Broadcast advertising) شناخته میشن. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی یکی از بهترین ابزارها برای معرفی محصولات و خدمات به یک جمعیت بزرگ و گوناگونه. هنوز هم شرکت‌های مطرح از تبلیغات خلاقانه در طول پخش برنامه استفاده می‌کنن.

۲. تبلیغات نامه‌ای مستقیم

بروشور، تراکت و شکل‌های دیگۀ برگه‌های چاپی که به صندوق پستی ارسال میشن، تبلیغات نامه‌ای (پستی) مستقیم هستن. این استراتژی برای کسب‌وکارهای کوچیک بسیار مناسبه؛ چون کار شما رو به مشتریان جدیدی که به‌تازگی به اون منطقه اومدن، معرفی می‌کنه.

۳. تبلیغات در فضای باز

بیلبوردها و تبلیغات روی وسایل نقلیه عمومی جزو شیوه‌های پرطرفدار تبلیغات در فضای باز هستن. در این نوع تبلیغات معمولا از تصاویر بزرگ و متن کوتاه استفاده میشه؛ چون تعامل بین مصرف‌کننده و تبلیغات بسیار کوتاه هست.

۴. تبلیغات چاپی

اصطلاح تبلیغات چاپی به‌طور مشخص به تبلیغات در رسانه‌های چاپی مثل روزنامه و مجله اشاره داره. بسته به اینکه چه رسانه‌ای با چه تیراژی رو انتخاب می‌کنید، این روش می‌تونه شرکت شما رو به مخاطب‌های عمومی یا تخصصی متصل کنه.

۵. تبلیغات جای دادن کالا

در این روش، محصول یا خدمات شما در فیلم یا برنامۀ تلویزیونی جای می‌گیره و دیده میشه. از این شیوه با ظرافت استفاده میشه و معمولا محصولات یا خدمات به‌طور مستقیم مورد اشاره قرار نمی‌گیرن. با این حال، ممکنه شخصیت‌های فیلم یا سریال با توجه به خط داستانی از کالای شما استفاده کنن.

۶. تبلیغات شفاهی (دهان به دهان)

برای به‌کارگیری این روش، نیازی به طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی ندارید. کافیه مصرف‌کننده تجربیات مثبت خودش رو در رابطه با کالا یا خدمات شرکت شما به خانواده و دوستان منتقل کنه.

۷ نوع تبلیغات در بسترهای دیجیتال

انواع تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال یا تبلیغات آنلاین شامل هر نوعی از تبلیغات در اینترنت، اپلیکیشن‌ها یا دستگاه‌های دیجیتال میشه. با هم نگاهی داشته باشیم به رایج‌ترین شکل‌های تبلیغات دیجیتال تا بدونیم روش‌های مدرن تبلیغات چیست.

۱. تبلیغات نمایشی

تبلیغات پاپ‌آپ و بنرهای تبلیغاتی که در وب‌سایت‌های مختلف مشاهده می‌کنید، جزو این دسته از تبلیغات محسوب میشن. تبلیغات نمایشی کاربر رو به اقدام دعوت می‌کنن و اون‌ها رو به وب‌سایت شما می‌فرستن. بعد از اینکه کاربر روی تبلیغ کلیک کرد، شما می‌تونید با به‌کارگیری تاکتیک‌های بازاریابی مجدد و هدف‌گیری دوباره به تلاش برای دستیابی به مشتری ادامه بدید.

۲. تبلیغات موبایل

هر دستگاه همراهی که به اینترنت متصل میشه (مثل گوشی یا تبلت) می‌تونه مجرای تبلیغات موبایل باشه. شما با بهره‌گیری از روش‌های تبلیغات دیجیتال در برنامه‌ها می‌تونید به مشتری‌های بالقوه دست پیدا کنید.

۳. تبلیغات بومی

در این شیوه، شرکت‌ها مقالات حمایت‌شده‌ای (رپورتاژ) تهیه می‌کنن که شبیه محتواهای دیگۀ وب‌سایت هست. تبلیغات بومی (Native) لابه‌لای محتوای معمول سایت قرار می‌گیره تا وجه تبلیغاتیش کم‌اهمیت نشون بده. هم تبلیغ‌کننده‌ها و هم وب‌سایت‌های میزبان این رویکرد رو بسیار موثر توصیف می‌کنن؛ چون به کاربر اجازه میده تجربۀ شهودی‌تری داشته باشه و ضمنا از قطع شدن ارتباط با محتوا توسط تبلیغات نمایشی جلوگیری می‌کنه.

۴. تبلیغات جست‌وجوی پولی

این نوع تبلیغات با عنوان تبلیغات کلیکی (PPC) هم شناخته میشه. تبلیغات جست‌وجوی پولی این امکان رو به شرکت‌ها میده که روی کلیدواژه‌های مرتبط با محصولات و خدمات خودشون کار کنن. وقتی کاربر این کلمات کلیدی رو جست‌وجو می‌کنه، موتورهای جست‌وجو او رو به تبلیغات متصل می‌کنن. این تاکتیک مکمل تلاش‌هاییه که برای بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجو (سئو) انجام می‌دین.

۵. تبلیغات پادکستی

مزیت تبلیغات در پادکست نسبت به تبلیغات رادیویی اینه که در این روش می‌تونید به مخاطب هدفمندتری دست پیدا کنید. مجری‌ها یا گوینده‌های پادکست معمولا نسخه‌ای از تبلیغات رو می‌خونن که در اون برای شنونده‌های برنامه، تخفیفاتی در نظر گرفته شده.

۶. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی داده‌های مهمی رو از کاربران جمع‌آوری می‌کنن که به شما این امکان رو میده که مخاطب‌های خاصی رو هدف قرار بدین و کمپین‌های تبلیغاتی کم‌هزینه‌ای راه‌اندازی کنید. برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تونید از افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) هم کمک بگیرید.

۷. تبلیغات ویدئویی

شما می‌تونید با انتشار ویدئوهای جذاب و تماشایی در رسانه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های پخش (استریم) مخاطب‌های خاص خودتون رو پیدا کنید. بعضی از سایت‌ها قبل از پخش ویدئوی اصلی، ویدئوهای تبلیغاتی رو به کاربرها نشون میدن که این روش، تعداد معینی بازدید رو تضمین می‌کنه.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم با معرفی انواع روش‌ها، به سوال ظاهرا ساده تبلیغات چیست؟ جواب نسبتا روشنی بدیم. با شناخت انواع تبلیغات سنتی و دیجیتال در سال ۲۰۲۳ می‌تونید ترکیبی از این شیوه‌ها رو به‌کار بگیرید و با صرف هزینه‌ای منطقی، محصولات و خدمات خودتون رو به جامعۀ هدف معرفی کنید.

منبع

کسب‌وکارها در بهترینو ماهانه توسط بیش از ۵ میلیون مشتری دیده می‌شوند