You need to enable JavaScript to run this app.
صفر تا صد تبلیغات کلیکی

صفر تا صد تبلیغات کلیکی

تبلیغات PPC چیست؟ تبلیغات کلیکی یا PPC که مخفف‌شده عبارت pay-per-click است، به دسته خاصی از تبلیغات آنلاین اشاره دارد که در آن تبلیغ‌کنندگان صرفا به ازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات آن‌ها هزینه می‌پردازند. از متداول‌ترین انواع تبلیغات کلیکی می‌توان به تبلیغات در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل ادز اشاره کرد.

اما تبلیغات PPC به تبلیغات در موتورهای جستجو محدود نمی‌شوند و ممکن است از طریق پلتفرم‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات نمایشی در وب‌سایت‌ها انجام شوند.

نحوه کار تبلیغات کلیکی چگونه است؟

نحوه کار تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی PPC به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد با تعریف یک سری ویژگی مشخص، مخاطبین خاصی را برای نمایش تبلیغات خود هدف قرار دهند. برای مثال این تارگتینگ در تبلیغات گوگل ادز می‌تواند با تعریف مجموعه کلمات کلیدی انجام شود. هنگامی که کاربر یکی از این کلمات یا عبارات کلیدی را جستجو می‌کند، آگهی شرکت در بین نتایج جستجو ظاهر می‌شود. سپس هر بار که کاربری روی تبلیغ شرکت‌ها کلیک می‌کند، مبلغی از آن‌ها دریافت می‌شود.

تبلیغ‌کنندگان می‌توانند کمپین‌هایی ایجاد کنند که کاربران را با توجه به ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، علایق، موقعیت مکانی و موارد مشابه دیگر هدف قرار دهند. آن‌ها حداکثر مبلغ پیشنهادی خود را برای کلیک دریافتی از هر کلمه کلیدی، بنر یا محتوای تبلیغاتی تعیین می‌کنند. 

سپس پلتفرم تبلیغاتی از یک الگوریتم پیچیده برای تعیین این‌که کدام تبلیغات را در چه جایگاهی نمایش بدهد، استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها در پلتفرم‌های مختلف تفاوت‌هایی با هم دارند اما همه آن‌ها از دو عامل اصلی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند:

  • مبلغ پیشنهادی تبلیغ‌کننده برای هر کلیک
  • کیفیت آگهی (در پلتفرم‌های مختلف تبلیغات کلیکی، فاکتورهای متفاوتی دارد)

دلیل اهمیت تبلیغات کلیکی چیست؟

دلیل اهمیت تبلیغات کلیکی

دلیل اهمیت توجه به تبلیغات کلیکی این است که این نوع تبلیغات مزایایی دارد که برخی از آن‌ها را نمی‌توان از سئو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی انتظار داشت. به‌طور کلی مزایای تبلیغات کلیکی نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی و تبلیغات عبارتند از:

  • نتایج سریع:تبلیغات PPC می‌تواند تقریباً بلافاصله پس از شروع، ترافیک را به وبسایت‌ شما هدایت کند. در حالی که به نتیجه رسیدن اقدامات مربوط به سئو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار زمان‌بر خواهد بود. پلتفرم‌های تبلیغات PPC معمولاً تبلیغات را در همان روز تأیید و تقریباً بلافاصله نمایش آن را شروع می‌کنند.
  • هدف‌گذاری دقیق: تبلیغات PPC به بازاریابان اجازه می‌دهد تا جمعیت، علایق و مکان خاصی را هدف قرار دهند که کمک بسیار بزرگی به دست‌یابی به مخاطبین مناسب می‌کند. شما در بعضی از پلتفرم‌های تبلیغاتی حتی می‌توانید افراد را بر اساس رفتارها و علایقشان هدف قرار دهید. 
  • قابلیت اندازه‌گیری: نتایج و آورده تبلیغات کلیکی قابل‌اندازه‌گیری هستند. این به بازاریابان اجازه می‌دهد تا تعداد کانورژن‌ها، نرخ تبدیل، بازگشت سرمایه (ROI) و سایر شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را به دقت ارزیابی کنند.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: تبلیغات PPC بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های تبلیغات سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپی است. چرا که بازاریابان تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که کاربر روی تبلیغ آن‌ها کلیک کند.

به طور کلی، تبلیغات PPC روشی مقرون‌به‌صرفه و قابل اندازه‌گیری برای دستیابی به مخاطبان هدف، ایجاد سرنخ فروش، افزایش حجم فروش و افزایش آگاهی از برند است.

مدیریت کمپین تبلیغات کلیکی چگونه انجام می‌شود؟

مدیریت کمپین تبلیغات cpc

هنگام برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت یک کمپین PPC، چندین مرحله کلیدی وجود دارد که باید انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

  • مشخص کردن مخاطبین هدف: ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (دموگرافیک) افرادی را که می‌خواهید با تبلیغات خود به آن‌ها دسترسی پیدا کنید؛ از جمله سن، جنسیت، مکان، علایق و موارد مشابه را شناسایی کنید.
  • تعیین هدف کمپین: مشخص کنید که با کمپین تبلیغات کلیکی به چه چیزی می‌خواهید برسید؛ افزایش ترافیک و‌ب‌سایت‌، افزایش حجم فروش یا ایجاد سرنخ فروش.
  • ایجاد محتوای تبلیغاتی متقاعدکننده: تصاویر، عناوین و توضیحات جذابی برای تبلیغات خود تولید کنید؛ محتوایی که افراد را برای مراجعه به وب‌سایت‌ شما ترغیب کند.
  • انتخاب پلتفرم‌های تبلیغاتی مناسب: تصمیم بگیرید که در کدام پلتفرم‌ها می‌خواهید تبلیغ کنید؛ گوگل ادز، تبلیغات بنری و همسان در پلتفرم‌های بومی مثل یکتانت یا سایر رسانه‌ها.
  • تعیین بودجه: تصمیم بگیرید که می‌خواهید چقدر برای کمپین‌های خود در هر رسانه و پلتفرم تبلیغاتی هزینه کنید.
  • اجرا، پایش و بهینه‌سازی کمپین: پس از راه‌اندازی کمپین، عملکرد تبلیغات خود را پایش کرده و در صورت نیاز، تغییرات لازم را برای بهینه‌سازی کمپین و دست‌یابی به اهداف خود اعمال کنید.

انواع تبلیغات کلیکی

انواع تبلیغات کلیکی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم تبلیغات کلیکی محدود به یک یا چند پلتفرم خاص نیست. در واقع می‌توان تبلیغات با هر نوع محتوا و در هر پلتفرمی را که در آن هزینه تبلیغات به ازای کلیک محاسبه می‌شود، یک کمپین تبلیغات کلیکی دانست. حتی در بسیاری از دایرکتوری‌های آنلاین و پلتفرم‌های معرفی کسب‌وکارهای فیزیکی مثل بهترینو نیز امکان تبلیغات و جذب مشتری برای کسب‌وکارها با تعریف کمپین‌های کلیکی وجود دارد. در ادامه با انواع تبلیغات کلیکی آشنا می‌شویم.

تبلیغات در موتور جستجو

تبلیغات در موتور جستجو به ویژه تبلیغات در گوگل از محبوب‌ترین انواع تبلیغات کلیکی هستند. در این نوع کمپین‌ها وقتی کاربر یک کلمه یا عبارت خاص را در موتور جستجو وارد می‌کند، تبلیغات در بالا یا پایین صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) ظاهر می‌شوند. این تبلیغات معمولاً مبتنی بر متن هستند و الگوریتم‌های امتیازدهی به آگهی‌ها در این پلتفرم‌ها طوری طراحی می‌شوند که نتایج تبلیغاتی ارتباط زیادی با جست‌وجوی کاربر داشته باشند.

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی نوعی از تبلیغات کلیکی است که در آن محتوای تبلیغاتی به صورت بنر یا سایر فرمت‌های گرافیکی در وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و سایر پلتفرم‌های دیجیتال به کاربران نمایش داده می‌شود. تبلیغات نمایشی معمولا برای افزایش آگاهی از برند و هدایت ترافیک به یک وب‌سایت‌ استفاده می‌شود. تبلیغات نمایشی معمولاً بر اساس هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM) خریداری می‌شوند.

تبلیغات ویدئویی

در این نوع کمپین‌ها از محتوای ویدیویی برای تبلیغ محصول، خدمات یا برند شما استفاده می‌شود. این تبلیغات می‌توانند در پلتفرم‌های مختلف؛ از جمله شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های اشتراک و پخش ویدیو مثل یوتیوب و حتی وب‌سایت‌ها ظاهر شوند. 

تبلیغات ویدیویی معمولاً تعاملی و دارای عناصر قابل کلیک مانند کال تو اکشن، پیوندها یا فرم‌های خاص هستند. این نوع تبلیغات معمولاً بر اساس هزینه به ازای هر بازدید (CPV) یا هزینه به ازای هر کلیک (CPC) خریداری می‌شوند.

تارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد

تارگتینگ نوعی از تبلیغات است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تبلیغات را به کاربرانی نمایش دهند که قبلاً با وب‌سایت‌ یا برنامه موبایل آن‌ها تعامل داشته و اقدام خاصی را انجام داده‌اند. این دسته از تبلیغات کلیکی معمولاً هنگامی که کاربران در حال مرور وب‌سایت‌های دیگر هستند یا از برنامه‌های موبایل استفاده می‌کنند به آن‌ها نمایش داده می‌شوند و هدف این نوع تبلیغات یادآوری کسب‌وکار تبلیغ‌کننده به کاربر و تشویق آن‌ها برای بازگشت به وب‌سایت یا برنامه برای تکمیل خرید است.

تبلیغات تارگتینگ را می‌توان در قالب‌های محتوایی مختلفی ارائه کرد؛ از تبلیغات نمایشی گرفته تا تبلیغات در موتور جست‌وجو و تبلیغات ویدیویی. این نوع تبلیغات معمولاً بر اساس هزینه هر کلیک (CPC) یا هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM) خریداری می‌شوند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

این دسته از تبلیغات کلیکی با توجه به نوع محتوای کمپین یا هدف آن می‌تواند در تمام دسته‌بندی‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، دسته‌بندی شود. برای مثال تبلیغات در شبکه اجتماعی لینکدین می‌تواند از نوع تبلیغات نمایشی یا ویدیویی باشد. البته تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغات نمایشی و ویدیویی محدود نمی‌شوند، برای مثال در لینکدین می‌توانید از تبلیغات متنی در قالب ارسال پیام به کاربران هدف نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

به لطف امکان پرداخت به ازای هر کلیک و هدف‌گذاری دقیق در پلتفرم‌های تبلیغاتی آنلاین، کمپین‌های تبلیغات کلیکی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر و هدفمندتر از تبلیغات چاپی، محیطی و تلویزیونی هستند. مزیت مهم دیگر تبلیغات کلیکی این است که می‌توان نتایج حاصل از کمپین‌ها را به دقت ارزیابی کرده و برای بهبوده عملکرد آن‌ها اقدام کرد. در پایان بهتر است اشاره کنیم برای موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی در فضای دیجیتال در کنار استفاده بهینه از ظرفیت‌های تبلیغات PPC می‌توانید از راهکارهای متعدد تبلیغات رایگان در فضای اینترنت؛ مثل ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و ثبت کسب‌وکار در بهترینو نیز کمک بگیرید.

کسب‌وکارها در بهترینو ماهانه توسط بیش از ۵ میلیون مشتری دیده می‌شوند