You need to enable JavaScript to run this app.
چگونه مشتری پیدا کنیم؟

چگونه مشتری پیدا کنیم؟ این ۱۰ روش را هرگز فراموش نکنید

پیدا کردن مشتری همیشه یکی از چالش‌های اصلی تمام کسب‌وکارها و همچنین بسیار هزینه‌بر بوده است. در گذشته نه چندان دور موثرترین راه‌های جذب و افزایش مشتری، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و چاپی بودند. ارائه تخفیف‌ها نیز در کنار تبلیغات همواره مطرح بوده است. با توجه به هزینه‌های بالای این راهکارها، کسب‌وکارهای متوسط و کوچک به سادگی موفق به توسعه بازار خود نمی‌شدند. اما با ظهور اینترنت شرایط تغییر کرد؛ بازاریابی و تبلیغات در عصر جدید دیگر نیاز به هزینه‌های سرسام‌آور ندارد.

در شرایط فعلی سوال اصلی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط این است که در عصر اینترنت چگونه مشتری پیدا کنیم؟ با ما همراه شوید تا با ۱۰ راهکار موثر برای پیدا کردن مشتری آشنا شوید.

۱. برای کسب‌وکار خود وبسایت راه‌اندازی و روی سئو سرمایه‌گذاری کنید

راه اندازی سایت

وبسایت کسب‌وکار شما نماینده و معرف برند شما در اینترنت است. اصلا لزومی ندارد وبسایت شما یک وبسایت فروشگاهی باشد؛ داشتن یک وبسایت که کاربران بتوانند از طریق آن با شما در تماس باشند، حداقل کاری است که برای حضور در فضای اینترنت باید انجام دهید. البته، اگر امکان ارائه خدمات یا فروش کالا بر بستر اینترنت برایتان فراهم است، نباید از افتتاح سایت فروشگاهی غافل شوید.

با رشد انفجاری تعداد سایت‌های فروشگاهی و غیر فروشگاهی، رقابت برای دیده شدن بسیار شدید شده است. دیگر نمی‌توان مثل چند سال پیش گفت برای دیده شدن کافی است در اینترنت حضور داشته باشید، بلکه برای دیده شدن باید بجنگید.

حالا که با افتتاح وبسایت در اینترنت حضور داریم،چگونه برای محصولاتمان مشتری پیدا کنیم؟

اولین گام سرمایه‌گذاری روی سئو است. اگر فروشگاه فیزیکی داشته باشید، تمام سعی خود را خواهید کرد تا ویترین و تابلویی داشته باشید که رهگذران را برای ورود به فروشگاه اقناع کند. برای دیده‌شدن در اینترنت نیز باید کاری کنید که کاربرانی که در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل به دنبال محصول مورد نظرشان هستند، سایت شما را پیدا کنند. مطالعه شرکت Bightedge در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ۵۳ درصد ترافیک تمام وبسایت‌ها ناشی از جست‌وجوی ارگانیک هستند؛ یعنی اگر روی سئو سرمایه‌گذاری نکنید احتمالا نصف مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد. علاوه‌ بر این، با توجه به کم‌هزینه بودن اقدامات سئو به نسبت تبلیغات، با سرمایه‌گذاری روی سئو می‌توانید در هزینه تبلیغات نیز صرفه‌جویی قابل‌توجهی داشته باشید.

۲. از تبلیغات بنری و همسان برای افزایش شهرت کسب‌وکارتان کمک بگیرید

تبلیغات بنری و همسان برای پیدا کردن مشتری

تبلیغات همسان و بنری، تبلیغات کم‌هزینه و مناسبی برای افزایش ترافیک و افزایش آگاهی از برند شما هستند. برای افزایش نرخ تبدیل ترافیک تبلیغات بنری به مشتری، می‌توانید ترافیک تبلیغات را روی یک لندینگ پیج خاص هدایت کرده و پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه به کاربران ارائه کنید.

۳. با تبلیغات در گوگل، ترافیک با کیفیت و مشتری جدید جذب کنید

تبلیغات در گوگل برای پیدا کردن مشتری

روزانه بیش از ۵.۶ میلیارد جست‌وجو در گوگل انجام می‌شود. با توجه به حجم جست‌وجوهای روزانه در گوگل، مشخص است که کسب جایگاه مناسب در صفحات نتایج جست‌وجوی گوگل بسیار مهم است. پیش از این به اهمیت سئو اشاره کردیم اما به نتیجه رسیدن اقدامات سئو زمان‌بر است. برای دست‌یابی سریع‌تر به جایگاه مناسب در نتایج جست‌وجوی گوگل می‌توانید از تبلیغات در گوگل کمک بگیرید. با تبلیغات در گوگل ادز می‌توانید با هزینه بیشتر ولی در زمان کوتاه‌تر به جایگاه مناسب در نتایج جست‌وجوی گوگل دست یابید.

آیا اگر وضعیت سئوی ما خوب باشد، دیگر نیازی به تبلیغات در گوگل نخواهیم داشت؟

جایگاه مناسب در نتایج ارگانیک لزوما به معنی عدم نیاز به تبلیغات در گوگل نیست. ممکن است رقبایی داشته باشید که مدام در حال تبلیغ در گوگل بوده و جایگاه‌های بالاتر از شما را تصاحب کنند. آمار موسسه Clutch نیز نشان می‌دهد که نتایج تبلیغاتی گوگل برای بیشتر کاربران خوشایند بوده و ۶۳ درصد کاربران روی نتایج تبلیغاتی کلیک می‌کنند. ازاین‌رو نمی‌توان گفت در صورت مطلوب بودن وضعیت سئو، دیگر نیازی به تبلیغات در گوگل نخواهیم داشت.

۴. کسب‌وکار خود را در گوگل مپ ثبت کنید

ثبت کسب و کار در گوگل مپ

هم‌زمان با فراگیر شدن استفاده از سرویس‌های مسیریابی، بسیاری از کاربران در گوگل مپ به دنبال نزدیک‌ترین فروشگاه می‌گردند. با ثبت کسب و کار در گوگل مپ می‌توانید کاربرانی را که در نزدیکی شما دنبال خدمت یا محصول خاصی می‌گردند، جذب فروشگاه خود کنید. در گوگل مپ می‌توانید علاوه بر ثبت موقعیت مکانی دقیق، شماره تماس، تصاویر و اطلاعاتی مثل ساعات کاری و موارد مشابه را بارگذاری کرده و در معرض دید کاربران قرار دهید.

مزیت دیگر گوگل مپ نمایش نظرات کاربران درباره کسب‌وکار شماست. آمارهای موسسه Big Commerce می‌گویند هر فرد به‌طور متوسط باید ۴۰ نقد و نظر را بررسی کرده تا به محصول یا فروشگاهی اعتماد کند. از‌این‌رو باید همواره سعی کنید خدمات باکیفیتی ارائه دهید و از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را در گوگل مپ ثبت کنند. بدین ترتیب سایر کاربران راحت‌تر می‌توانند به فروشگاه شما اعتماد کنند.

۵. محصولات فروشگاه آنلاین خود را در متاسرچ‌ها لیست کنید

تبلیغات در ترب

دسته‌ای از رسانه‌های تبلیغات و افزایش فروش که معمولا کم‌هزینه‌تر از سایر رسانه‌ها هستند، متاسرچ‌ نام دارند. کاربران برای یافتن بهترین قیمت و فروشگاه محصول مورد نظر خود به متاسرچ‌ها مراجعه می‌کنند. ازاین‌رو حضور موثر در این رسانه به معنی نمایش آگهی به مشتریانی است که تصمیم نهایی خرید را گرفته‌اند و در نتیجه احتمال خرید محصول توسط آن‌ها بسیار بالاست. از جمله متاسرچ‌های محبوب ایرانی می‌توان به ترب و ایمالز اشاره کرد.

۶. برای پیدا کردن مشتری از کد تخفیف اولین خرید استفاده کنید

استفاده از کدتخیف

اگر محصولمان شناخته‌شده و باکیفیت است ولی هنوز هم در جذب مشتری مشکل داریم، چگونه مشتری پیدا کنیم؟

پاسخ ساده است، مشتری احتمالا علاوه بر کیفیت دنبال مشوق دیگری برای خرید است. هیچکس نیست که از هدیه و کد تخفیف استقبال نکند، پس این راه را نیز امتحان کنید.

از کدهای تخفیف برای اولین خرید استفاده تا مشتری جدید جذب کنید. البته فراموش نکنید که در کنار کدهای تخفیف اولین خرید، مشتری‌های قدیمی خود را هم با کدهای تخفیف مناسبتی راضی نگه دارید.

۷. از تبلیغات ریفرال غافل نشوید

تبلیغات ریفرال برای پیدا کردن مشتری

مردم معمولا برای انتخاب یک محصول یا خدمت از دوستان خود مشورت می‌گیرند. مطالعات موسسه مکنزی نشان می‌دهند که انگیزه پشت ۲۰ تا ۵۰ درصد خریدها، بازاریابی دهان‌به‌دهان یا word of mouth است. اگر بتوانید انگیزه کافی را برای معرفی کسب‌وکارتان به مشتریان خود بدهید، احتمالا به‌زودی دوستان آن‌ها نیز مشتری شما خواهند شد. برای ایجاد انگیزه در مشتریان می‌توانید از کدهای تخفیف و هدایای مختلف ویژه معرفی مشتری جدید استفاده کنید. در واقع با این کار مشتری فعلی شما علاوه بر معرفی کسب‌وکارتان به دوستانش، او را ترغیب به خرید نیز خواهد کرد تا بتواند از هدایای شما بهره‌مند شود. برای انجام این کار هم می‌توانید از یک نرم‌افزار باشگاه مشتریان کمک بگیرید.

۸. برای اهدای جوایز و کدهای تخفیف، مسابقه برگزار کنید

برگزاری مسابقه برای پیدا کردن مشتری

اگر راهکار اهدای کد تخفیف و جایزه را با برگزاری مسابقه ترکیب کنید، می‌توانید مشتریان بیشتری جذب کنید. این مسابقه می‌تواند در بستر شبکه‌های اجتماعی یا در قالب یک بازی روی یک لندینگ پیج باشد. نباید از تبلیغات موثر برای آگاه‌سازی حداکثری مخاطبان از برگزاری این مسابقه غافل شوید.

۹. کسب‌وکار خود را در بهترینو تبلیغ کنید

پیدا کردن مشتری با بهترینو

پلتفرم‌های معرفی کسب‌وکار مرجع نقد و نظرات کاربران هستند، شما با ثبت و تبلیغ کسب‌وکار خود در این پلتفرم‌ها علاوه بر بیشتر دیده شدن، نظرات و مشتریان خود را در معرض دید سایر کاربران می‌گذارید. پیش‌تر و در بخش مربوط به گوگل مپ به اهمیت نظرات کاربران اشاره کردیم، اما گوگل مپ تنها یکی از مراجع تصمیم‌گیری کاربران است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌های بومی بدین منظور استفاده کنند. برای تحت تاثیر گذاشتن تمام کاربران باید به‌طور هم‌زمان در پلتفرم‌های بومی نیز فعال باشید. از موفق‌ترین نمونه‌های داخلی پلتفرم‌های معرفی کسب‌وکار می‌توان به بهترینو اشاره کرد.

وبسایت بهترینو به لطف جایگاه بسیار مناسبی که در صفحات نتایج جست‌وجوی گوگل دارد، ترافیک زیادی جذب می‌کند. ماهانه بیش از ۵ میلیون کاربر از صفحات کسب‌وکارهای ثبت‌شده در بهترینو بازدید می‌کنند. کاربرانی که به دنبال کسب‌وکار خاصی هستند در این وبسایت می‌توانند کسب‌وکار مدنظر خود را به تفکیک محله مشاهده کنند. همچنین کاربران می‌توانند نظرات خود را در مورد خدمات کسب‌وکارها با بقیه به اشتراک بگذارند. یکی از خدمات جالب بهترینو به کسب‌وکارها امکان استفاده از تبلیغات کلیکی برای بیشتر دیده شدن است.

۱۰. از مزایای شبکه‌های اجتماعی حداکثر بهره را ببرید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یکی از راهکارهای مقرون‌به‌صرفه برای پیدا کردن مشتری و تعامل با او است. می‌توانید با انتشار محتوایی که مشتریان بالقوه شما به آن احتیاج دارند، جایگاه برند و کسب‌وکارتان را در ذهن مخاطبان ارتقا دهید. با توجه به فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی، این پلتفرم‌ها به یکی از بهترین رسانه‌ها برای به نمایش گذاشتن نمونه کارها و اطلاع‌رسانی جشنواره‌های فروش تبدیل شده‌اند. همچنین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک کانال برای تعامل با کاربران خود استفاده کنید، نظرات آن‌ها را دریافت کرده و حتی در صورت لزوم تغییراتی در خدمات خود ایجاد کنید.

تولید انواع محتوای آموزشی، نظرسنجی و مسابقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از راه‌های کم‌هزینه ایجاد اعتماد و جذب مشتری هستند. اما مزایای شبکه‌های اجتماعی به همین‌جا محدود نمی‌شوند. شما می‌توانید از طریق همکاری با اینفلوئنسرهای فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز کسب‌وکار خود را بیشتر در معرض دید کاربران قرار داده و اعتماد آن‌ها را جلب کنید.

سخن پایانی

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم با توجه به گسترده شدن حق انتخاب مشتریان، مدیران تمام کسب‌وکارها دائما به این فکر می‌کنند که چگونه مشتری پیدا کنیم. چرا که اگر کسب‌وکاری در فرایند جذب مشتری شکست بخورد، حتی کیفیت بالای محصولات و خدمات آن سودی برایش نخواهد داشت. افزایش فروش و سودآوری هدف اصلی هر کسب‌وکاری است و برای رسیدن به این مهم دو راه بیشتر وجود ندارد؛ جذب مشتری جدید و حفظ مشتری فعلی. ما در این مقاله با ۱۰ راهکار اساسی برای پیدا کردن مشتری آشنا شدیم که البته برای حفظ مشتریان فعلی نیز راهگشا هستند. اما حتما توجه داشته باشید که جذب مشتری جدید بسیار پرهزینه‌تر از حفظ و وفادارسازی مشتری فعلی است. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از حفظ و وفادارسازی مشتریان فعلی غافل نشوید.

کسب‌وکارها در بهترینو ماهانه توسط بیش از ۵ میلیون مشتری دیده می‌شوند