You need to enable JavaScript to run this app.
راهنمای کامل ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ

راهنمای کامل ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ

خیلی از کارها و در کل زندگی، بدون کمک گرفتن از اینترنت واقعا سخته، یکی از این کارها هم پیدا کردن آدرسه. به لطف اینترنت پرسرعت موبایل، دیگه اکثر مردم برای پیدا کردن آدرس جاهای مختلف از اینترنت و گوگل مپ کمک می‌گیرن. اگه کسب‌وکاری دارید که مشتری حضوری داره باید بدونید که خیلی از مشتری‌ها برای پیدا کردن فروشگاه موردنظرشون به گوگل مپ مراجعه می‌کنن.

در این مقاله با مراحل ثبت کسب و کار در گوگل مپ آشنا بشید و اجازه ندید که مشتری‌هاتون فقط به خاطر این‌که فروشگاهتون روی گوگل مپ نیست، سراغ رقبا برن.

راه ثبت کسب و کار در گوگل چیست؟ 

راه ثبت کسب و کار در گوگل

استفاده از سرویس Google My Business بهترین و اصولی‌ترین راه برای ثبت کسب‌وکار و اطلاعات مربوط به اون در گوگل هست. اما متاسفانه کشور ما در لیست تحریم‌های این سرویس قرار داره و نمیشه ازش استفاده کرد. از اون‌جایی که این سرویس برای ثبت آدرسه، محدودیت اون با سرویس‌های تبلیغات در گوگل و گوگل آنالیتیکس فرق داره و نمیشه حتی با vpn هم ازش استفاده کرد. اما این به معنی عدم امکان ثبت کسب و کار در گوگل مپ نیست. شما می‌تونید بدون استفاده از سرویس Google My Business، کسب و کارتون رو در گوگل مپ ثبت کنید. گوگل مپ یکی از سرویس‌های کاربردی و البته رایگان گوگله که این امکان رو برای کاربرها فراهم کرده تا علاوه بر مسیریابی و پیدا کردن موقعیت‌های مکانی مختلف، با ثبت مکان در گوگل مپ بتونن اطلاعات کسب‌وکار خودشون رو به راحتی با مشتریانشون به اشتراک بزارن.

اهمیت ثبت کسب و کار در گوگل مپ

جست‌وجو در گوگل مپ

گوگل نقطه شروع اکثر جستجوهای اینترنتی به حساب میاد. اگر هنوز هم براتون سواله که با استفاده از گوگل مپ چگونه مشتری پیدا کنیم، این بخش رو با دقت مطالعه کنید. کمی بالاتر گفتیم که کاربرهایی که به دنبال کسب‌وکارهای محلی هستند به گوگل مپ مراجعه می‌کنن و خب طبیعتا این مسئله اهمیت گوگل مپ رو نشون میده. اما ممکنه کاربر مستقیما به گوگل مپ مراجعه نکنه، اون وقت چه اتفاقی میفته؟ جواب ساده‌ست، کاربر احتمالا به گوگل مراجعه می‌کنه.

فرض کنید یک کاربر عبارت «رستوران سنتی در تهران» رو گوگل کنه، گوگل در نتایج جست‌وجو علاوه بر نمایش وب‌سایت‌های مرتبط، اطلاعات رستوران‌های شهر یا منطقه جغرافیایی کاربر در گوگل مپ رو هم به اون نمایش میده. البته تاثیر قسمت نظرات کاربران در گوگل مپ هم نباید نادیده گرفته بشه، چون بتونید خدمات باکیفیت ارائه کنید و مشتری‌هاتون نظرات مثبتی در مورد شما منتشر کنن، می‌تونید از مزایای بازاریابی دهان‌به‌دهان هم بهره‌مند بشید. در واقع اگر کسب‌وکارتون رو در گوگل مپ ثبت کرده باشید، می‌تونید حتی بدون داشتن سایت در نتایج سرچ گوگل نشون داده بشید.

بیشتر مطالعه کنید:

۷ روش جذب مشتری حضوری

نحوه ثبت کسب و کار در گوگل مپ

خب حالا که با اهمیت ثبت کسب و کار در گوگل مپ آشنا شدیم. احتمالا این سوال به ذهنتون رسیده که چطور باید این کار رو انجام بدیم. در ادامه مقاله با نحوه ثبت کسب و کار در گوگل مپ و مراحل اون آشنا می‌شیم.

گام اول. ورود به اکانت جیمیل و مشخص کردن محدوده آدرس روی گوگل مپ

توجه کنید که اگه gmail ندارید، لازمه یک اکانت بسازید. برای ثبت محل کسب‌وکارتون وارد گوگل مپ بشید. بعد از باز شدن نقشه، بخش جست‌وجو رو در بالای صفحه و گوشه سمت چپ اون، پیدا کنید. شهر و خیابان اصلی رو که محل کسب و کارتون اون‌جاست، وارد کرده و جست‌وجو کنید. مثلا ما تهران، علم و صنعت رو جست‌وجو کردیم.

گام اول ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ

بعد از این کار به انتهای منو برید و گزینه Add a Missing Place (افزودن یک مکان جا افتاده) رو انتخاب کنید.

افزودن مکان جا افتاده

گام دوم. ثبت اطلاعات کسب‌وکار در گوگل مپ

بعد از این‌که محدوده آدرس رو مشخص کردید و روی گزینه افزودن مکان جدید کلیک کردید یک فرم نمایش داده میشه که باید اطلاعات موجود در این فرم رو پر کنید.

  • Place name: در این بخش نام کسب‌وکار یا شرکتتون رو ثبت کنید.
  • Category: در این قسمت باید دسته‌بندی مرتبط با کسب‌وکارتون رو مشخص کنید.
  • Address: در این قسمت هم باید آدرس کسب‌وکارتون رو ثبت کنید. اما لازم به نوشتن چیزی در این قسمت نیست. برای پر کردن این قسمت از فرم، به مطالب گام بعدی مراجعه کنید.
  • Contact: در این قسمت یه شماره ثابت یا موبایل وارد کنید. حواستون باشه شماره باید کد کشور و شهر رو هم داشته باشه. با توجه به محدودیت‌های گوگل برای کاربرهای ایرانی، دقت کنید که شماره تماس رو درست ثبت کنید چون اگه بعد از ثبت نهایی آدرس محل کسب‌وکار در گوگل مپ، تصمیم به ویرایش شماره تماس داشته باشید در بیشتر مواقع با عدم تایید از سوی گوگل روبه‌رو می‌شید.
  • Website: در این بخش می‌تونید فقط یک لینک رو به عنوان آدرس اینترنتی خودتون ثبت کنید، اگه وب‌سایت دارید آدرسش رو در این بخش وارد کنید. اما اگه وب‌سایت ندارید هم می‌تونید آدرس اینستاگرامتون رو در این قسمت ثبت کنید.
  • Hours: در این قسمت هم باید روز و ساعت کاری خودتون رو ثبت کنید. دقت کنید که در این بخش ساعت کاری روزهای مختلف می‌تونن متفاوت باشن. برای مثال ممکنه ساعت کاری شما در روزهای شنبه تا چهارشنبه  از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب باشه اما پنج‌شنبه‌ها از ۸ صبح تا ۸ شب.
  • Add photos: در این قسمت می‌تونید چند عکس از محل کسب‌وکارتون اضافه کنید.

گام دوم ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ

گام سوم. ثبت لوکیشن در گوگل مپ

بعد از وارد کردن تمام اطلاعات، از نقشه‌ای که زیر فیلد آدرس وجود داره، برای مشخص کردن دقیق آدرس استفاده کنید. اصلا به ثبت آدرس به صورت دستی فکر هم نکنید!

در پنجره‌ای که باز شده، روی کادری که نقشه رو نشون داده کلیک کنید تا نقشه باز بشه. بعد روی نقشه زوم کنید تا بتونید لوکیشن دقیق رو مشخص کنید. با ماوس روی مکان‌نمای قرمز کلیک کرده و اون رو روی نقشه جابه‌جا کنید. مکان‌نمای قرمز رو روی محل دقیق کسب‌وکارتون ببرید تا گوگل به‌طور خودکار آدرس کسب‌وکارتون رو تعیین کنه. 

نکته: آدرسی رو که گوگل بر اساس محلی که خودتون تو نقشه مشخص کردید وارد کرده، تغییر ندید.

بعد از این‌که مکان دقیق رو ذخیره کردید مجددا به پنجره قبلی برگردید و تمام اطلاعات رو ثبت کنید.

گام سوم ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ

گام چهارم. پیگیری وضعیت تایید ثبت مکان در گوگل

بعد از تکمیل مراحل قبلی ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ باید منتظر بررسی گوگل بمونید. برای این کار می‌تونید به اکانت جیمیل و گوگل مپ خودتون مراجعه کنید. بعد از باز کردن برنامه گوگل مپ، روی منوی سمت چپ اون کلیک کنید. بعد گزینه Your contribution رو انتخاب کنید تا از وضعیت بررسی مکان ثبت شده مطلع بشید. 

گام آخر ثبت لوکیشن کسب و کار در گوگل

حرف آخر

شاید کمتر کسی باشه که برای پیدا کردن آدرس و مسیر از سرویس‌هایی مثل گوگل مپ استفاده نکنه. همون‌طور که تو مقاله گفتیم مزایای ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ به پیدا کردن آدرس یا قابلیت جست‌وجو در خود گوگل مپ محدود نمیشه. شما می‌تونید به لطف این کار بدون داشتن وب‌سایت یا هزینه‌های سنگین برای اقدامات سئو در بعضی حالت‌ها و شرایط خاص در نتایج جست‌وجوی گوگل هم دیده بشید. در این مقاله نحوه ثبت کسب‌وکار در گوگل مپ رو توضیح دادیم تا بتونید از مزایای اون حداکثر بهره رو ببرید.

پرسش‌های متداول

اگه وب‌سایت نداشته باشیم، باز هم می‌تونیم کسب‌وکارمون رو در گوگل مپ ثبت کنیم؟

بله پر کردن اطلاعات وب‌سایت اجباری نیست. به‌علاوه شما می‌تونید از لینک صفحه اینستاگرامتون هم به عنوان وب‌سایت استفاده کنید و اون رو در گوگل مپ ثبت کنید.

چجوری می‌تونیم کسب‌وکارمون رو روی گوگل مپ ۵-ستاره کنیم؟

معیار این امتیازها امتیازاتی هست که کاربرها ثبت می‌کنن. برای کسب امتیاز بالا در گوگل مپ باید به کیفیت خدمات و رضایت مشتر‌ی‌هاتون توجه ویژه داشته باشید. بهتره دنبال راه میانبر و نظرسازی برای بالا بردن امتیاز کسب‌وکارتون نباشید چون گوگل تمام نظرات کاربران رو قبل از انتشار بررسی و ارزیابی می‌کنه.

نمایش آدرس و اطلاعات ثبت شده در گوگل مپ در آگهی‌های گوگل ادز وجود داره؟

بله در واقع این امکان وجود داره، اما برای این کار به ایجاد اکانت Google My Business و لینک کردن اون به گوگل ادز نیازه. اما متاسفانه با توجه به محدود بودن سرویس Google My Business در ایران امکان استفاده از افزونه‌های مکان‌محور در گوگل ادز برای کسب‌وکارهای ایرانی وجود نداره.

کسب‌وکارها در بهترینو ماهانه توسط بیش از ۵ میلیون مشتری دیده می‌شوند