You need to enable JavaScript to run this app.
کد جذب مشتری چیه و چه تاثیری داره؟

کد جذب مشتری چیه و چه تاثیری داره؟

حتما شما هم تو کسب‌وکارتون روزهای کسادی و ناامیدی رو تجربه کردید. روزهایی که از فرط بیکاری با پروندن مگس و گوشی بازی و چرت‌های نشسته، به شب رسوندید. در این مواقع آدمیزاد به هر راهی برای دراومدن از این وضعیت فکر می‌کنه. از تغییر شغل بگیر تا کمک گرفتن از انواع دعاها و وردها. حالا فکر کنید ناامید از همهٔ دنیا نشستید پشت پیشخون مغازه و دارید اینستاگرام را بالا و پایین می‌کنید، یک نفر با یک ماشین شاسی بلند و عینک ریبن اصل در یه پست بهتون میگه: چرا نشستی همینجوری؟؟؟! بیا این کد جذب مشتری رو ۱۲۳۳ بار در دفترت بنویس تا در مدار فراوانی قرار بگیری و ذخایر ثروت زمین راهشون رو کج کنن سمت تو. این‌جوری مثل من ماه دیگه یک پورش یا دیگه حداقل یک دیگنیتی چینی زیر پاته! 

شاید در نظر اول این کدهای کیهانی خیلی جذاب به‌نظر برسن، اما جز نمونه‌هایی که همین افراد در پیج‌هاشون نشون میدن تا حالا کسی رو هم دیدید که صرفا با تکرار یک کد جذب مشتری و نوشتنش در یه ساعت خاص پرایدش تبدیل به پورش شه؟ البته ما نمی‌گیم به صورت کلی کد جذب مشتری دروغه یا دعای جذب مشتری هیچ تاثیری نداره، بلکه حرف ما اینه که آیا کسی تنها با کمک گرفتن از این امور کیهانی و ماورایی هم به موفقیت رسیده؟! فکر می‌کنم شما هم مثل من پاسختون به این سوالات منفی باشه. پس راه‌های جذب مشتری چه چیزهایی هستن؟ چطور میشه که مشتری‌ها برای یه مغازه صف می‌کشن و برای یکی دیگه نه؟

کد جذب مشتری چیه؟

کد جذب مشتری

قبل از ارائۀ راهکار برای فروش بیشتر، شاید خالی از لطف نباشه که بدونید کد جذب مشتری چیست. ساده‌ترین تعریفی که از کدهای جذب مشتری میشه عنوان کرد اینه که اون‌ها یک سری شماره هستن که به ادعای ارائه‌دهندگانشون با نوشتن اون‌ها می‌تونید به خواسته‌هاتون برسید و با فرشته‌ها ارتباط برقرار کنید. این‌ها اعدادی هستن که کمک می‌کنن تا کائنات شما رو به اهدافتون برسونن. البته مشخصه که در درستی این ادعاها شک وجود داره!

چکار میشه کرد؟

راهکارهای جایگزین کد جذب مشتری

هرچند تجارت خیلی قابل پیش‌بینی نیست، اما یک‌سری راهکارهایی وجود دارن که به شما برای تجربه روزهای پررونق کمک می‌کنن که البته کد جذب مشتری آخرین اون‌هاست:

در یک پلتفرم معرفی کسب‌وکار ثبت نام کنید

ثبت نام در یک پلتفرم معرفی کسب‌وکارها مثل بهترینو یک میان‌بر خیلی سریع برای جذب مشتری و رسیدن به روزهای پرفروشه. شما حتی بدون داشتن ابتدایی‌ترین پیج یا سایت یا کمترین فعالیتی در دنیای مجازی، به کمک بهترینو می‌تونید جزو نتایج اول جست‌وجوی کاربران در گوگل باشید. علاوه‌بر این، بهترینو امکان این‌که مشتری‌های قبلی نظرشون رو در مورد شما و محصولات یا خدمات‌تون بنویسن رو هم فراهم کرده. خوندن این نظرات به مشتری‌های جدید کمک می‌کنه تا با کسب‌وکار شما آشنا بشن و راحت‌تر ازتون خرید کنن.

تراکت خلاقانه پخش کنید

شاید به نظرتون چاپ و پخش تراکت قدیمی شده و آن‌چنان تاثیری نداره، اما باید بهتون بگم این‌کار باعث جذب مشتری حضوری برای کسب‌وکار شما میشه. به ویژه اگه از یه طراحی خلاقانه کمک بگیرید، این روش موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. برای مثال تراکت‌ها رو در پاکت‌های مهر و موم شده قرار بدید تا مخاطب کنجکاو شه. یا از المان‌های شغلتون در طراحی تراکت کمک بگیرید. مثلا اگه فروشگاه فروش لپ تاپ و لوازم جانبی دارید، تراکت‌هایی به شکل لپ تاپ بین مردم توزیع کنید.

البته محل توزیع برگه‌های تبلیغاتی هم مهمه. برای مثال اگه کسب‌وکارتون مربوط به دانش‌آموزانه، بهتره تراکت‌ها رو نزدیک مدارس و جایی‌که والدین حضور دارن توزیع کنید.

همیشه حق با مشتریه

هرچند این جمله بیشتر شبیه یه شعاره تبلیغاتیه و همیشه هم حق با مشتری نیست، اما بهتره تا جایی‌که براتون امکان داره با مشتری مدارا کنید. برای مثال اگر مشتری جنسی رو خریده و بعد از مدت کوتاهی بدون آسیب، تمایل به تعویض اون جنس داره، این کار رو براش انجام بدید. این روش یکی از بهترین راه‌های تبلیغات مشاغل و وفادار کردن مشتریه.

از نرم افزار باشگاه مشتریان کمک بگیرید

نرم‌افزار باشگاه مشتریان ابزاریه که به شما در موندگار کردن مشتری‌های قبلی کمک می‌کنه. مطابق با شغل و کسب‌وکارتون یا ویژگی‌های مشتری پیام‌های باشگاه مشتریان رو شخصی‌سازی کنید. مثلا سالگرد تاسیس فروشگاه یه کد تخفیف عمومی برای همه مشتری‌ها ارسال کنید یا برای هر مشتری در سالگرد اولین خریدی که از مجموعۀ شما انجام داده یه کد تخفیف اختصاصی بفرستید.

ساعت کاری فروشگاه رو افزایش بدید

قبل از همه باز کنید و بعد از همه ببندید. مشتری‌ها روی مغازه‌ای که بیشتر اوقات باز باشه بیشتر حساب باز می‌کنن. گاهی یه فروش آخر شبی از کل فروش روز، سود بیشتری رو روونهٔ جیب شما می‌کنه.

منصفانه قیمت‌گذاری کنید

اگه یه کد جذب مشتری رو دوهزاربار هم با آب طلا بنویسید اما قیمت‌تون منصفانه نباشه، هیچ جذبی انجام نخواهید داد. قیمت‌گذاری منصفانه اصولا به معنای ارزون فروشی نیست. بلکه همین‌که شما یه سود معقولی رو بر اساس قیمت تمام‌شده و هزینه‌های جانبی دریافت کنید، انصاف رو رعایت کردید. البته گاهی برای ایجاد فضا و مزیت رقابتی بهتره سود حداقلی رو به محصولات یا خدمات اضافه کنید. به ویژه اوایل کار که زمان معرفی خودتون به خریدارهاست این نکته بیشتر به دردتون می‌خوره. اما همون موقع هم اونقدر قیمت رو پایین نیارید که کیفیت کاری که انجام می‌دید یا چیزی که می‌فروشید زیر سوال بره.

حراج کردن رو فراموش نکنید

علاوه‌بر کد تخفیف‌های متعددی که از طریق نرم افزار باشگاه مشتریان برای مشتری‌های وفادارتون ارسال می‌کنید، حراج‌های آخر فصل و مناسبتی رو فراموش نکنید. مثلا اگر خشکبار فروشی هستید دم‌دمای شب یلدا و عید نوروز از دادن تخفیف‌ و حراج کردن محصولاتتون غافل نشید. یا برای مثال اگه میوه‌فروشی دارید، یک سری از میوه‌ها که دیگه قابلیت نگهداری رو ندارن، آخر شب حراج کنید. مثلا همیشه گوجه برای رب یا آلبالو و توت فرنگی برای مربا داشته باشید. خریداری که برای تهیۀ این اجناس به مغازه شما مراجعه می‌کنه به احتمال زیاد سایر خریدهای روزانهٔ خودش رو هم از همون‌جا انجام میده.

به ظاهر مغازه و خودتون توجه کنید

علاوه‌بر این‌که باید به ظاهر مغازه رسیدگی کنید و اون رو شیک و مدرن دیزاین کنید؛ بهتره خودتون هم پیراهن سه سال پیش و شلوار راحتی خونگی مامان‌دوزتون رو تن نکنید! هیچ‌کس دوست نداره از یه مغازۀ کثیف یا فروشنده شلخته خرید کنه حتی اگه نسبت به رقبا کمی ارزون‌تر هم بده.

کیفیت رو جدی بگیرید

همیشه جنس یا خدمت باکیفیت ارائه بدید و هیچ‌وقت کیفیت رو فدای ارزونی نکنید. ارائهٔ جنس بی‌کیفیت، هرچند ارزون، باعث میشه در مرور زمان مشتری‌های قدیمی رو هم از دست بدید. جنس یا خدماتی رو ارائه بدید که انقدر از کیفیتشون مطمئن باشید که بتونید اون‌ها رو برای مشتری تضمین کنید.

با مشتری در فضای مجازی تعامل داشته باشید

یکی از کارهایی که سیل مشتری‌ها رو به سمت کسب‌وکار شما روانه می‌کنه؛ تعامل با مشتری‌ها در فضای مجازیه. از مشتری بخواید از آنباکسینگ محصول ارسالی فیلم بگیره و در صفحهٔ اینستاگرام خودش منتشر کنه یا صدای ضبط شدهٔ رضایت خودش رو برای شما ارسال کنه. حتی می‌تونید با در نظر گرفتن تخفیف برای گذاشتن رضایت یا آنباکسینگ، مشتری‌ها رو ترغیب به انجام این‌کارها کنید.

اصلا کد جذب مشتری تاثیر داره؟

تاثیر کد جذب مشتری

اگه تمام تلاش خودتون رو برای توسعۀ کسب‌وکار و جذب مشتری انجام دادید، خالی از لطف نیست که کد جذب مشتری رو هم امتحان کنید. البته از اون‌جایی‌که راهی برای اثبات تاثیر این کدها نیست استفاده از اون‎‌ها هم بیشتر جنبهٔ تفننی داره. البته فراموش نکنید که واقعا چند دعا برای جذب مشتری و جلب روزی وجود داره و تاثیرات خودشون رو هم می‌ذارن. اما از قدیم گفتن که خدا میگه از تو حرکت از من برکت. پس چه استفاده از کد کیهانی و چه دعای جلب روزی اگه همراه با تلاش و رعایت اصول بازاریابی نباشه فایدۀ زیادی نخواهد داشت.

کسب‌وکارها در بهترینو ماهانه توسط بیش از ۵ میلیون مشتری دیده می‌شوند